به گزارش ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده شامگاه 26 آبان در در کرسی ترویجی «چالشهای سیاستگذاری خانواده و زنان و گام دوم» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: عدم اجماع بر چیستی خانواده، منشأ سیاستگذاریهای متفاوت است و این سیاستگذاریها مختص ایران نیست.
وی افزود: در سطح ایالات متحده آمریکا وقتی که دموکراتها حاکم میشوند، دقیقاً برنامههای خود را دنبال میکنند که خانواده، مدار با مفهوم ایدئولوژیکیاش نیست اما وقتی که جمهوری خواهان حاکم میشوند، برنامه کاملا متفاوت نسبتا مسیحی را دنبال میکنند؛ سیاستگذاریهای متفاوت، خانوادهها را دچار انقباض و انبساط میکند، مگر کشورهایی مثل اسکاندیناوی که یکدستی است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به سؤالی مبنی بر این که چگونگی توسعه و انسجام خانواده به چه چیزهایی بستگی دارد، تصریح کرد: شاید در دهه بعد به شدت با عقلانیتبخشی به گونههای جدید هم زیستیها مواجه باشیم.
وی افزود: برای مواجهه با این چند عقلانیتی درباره خانواده که در مقابل عقلانیت ایدئولوژیک ما حداقل در فضای رسانهای و بازنمایی که فضای واقعی نسل بعد زندگی ما خواهد بود، قدرتمند هستند.
ایجاد نهادهای متعدد برای خانواده، دردی دوا نمیکند
علاسوند اظهار کرد: مسأله بعد درباره چالشهای سیاستگذاری، ناپایداری برنامههای دولتها درباره خانواده است؛ ضلع متدین معرفت ساز، از این فضای سیاستگذاری دور است، یعنی کسی نمیآید دیدگاههای ما را بپرسد و عمل کند.
وی گفت: وقتی که مسائل خانواده حل نمیشود، هم عمق و هم تکثر پیدا میکند و نهادهای فرم زده ما، برای حل مشکل خانواده، دوباره نهاد درست میکنند؛ فکر میکنیم که تأسیس نهادها مشکلات خانواده را حل میکند، درحالی که اینگونه نیست؛ این مسأله، سبب ناپایداری برنامهها، قوانین، سیاست ها در امر خانواده میشود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: چالش بعدی این است که هدفگذاری و سیاستگذاری برای خانواده نداریم؛ غربیها مشکلاتشان از نظر نظریهسازی از ما کمتر است؛ وقتی که گفته میشود زنان و مردان با هم برابرند، اصلا برابری چالش ندارد و برابری به حدی بداهت دارد و راحت است، گفته میشود که برابر هستند.
وی افزود: در حوزه مطالعات اسلامی بحث عدالت به شدت فقیر است و در غرب با الگوی خودشان به شدت در پیش است، الگوهایی که نمیتوانیم در داخل اجرا کنیم؛ بدین جهت است که پشت حرف افلاطون را گرفتهاند؛ افلاطون زمانی که گفت عدالت یعنی فهم نابرابریها در کنار فهم برابری ها، نظریهپردازان غربی دنبالش را گرفتند و هدفگذاری کردند.
علاسوند اظهار کرد: دیگر نقطه آسیب در این راستا، به دلیل آن که مسائل زنان و به خصوص خانواده تعلق به یک ساحت ندارد، برای همین سیاستگذاری در بحث خانواده کمی مشکل شده است.
پیامد عشق منهای خانواده
وی گفت: در حوزه فرهنگی به همه مفاهیمی که در بحث خانواده وجود دارد توجه نمیکنیم؛ عشق در درون خانواده هم قداست دارد و هم منشأ اثر است و هم دین از آن طرفداری میکند ولی عشق منهای خانواده خیلی بحرانزا میشود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: مسأله رابطه جنسی در درون خانواده مسأله خیلی مهمی است که راجع به آن آموزههای بسیاری وجود دارد و خارج از خانواده اصلی، قصه بحران است و با این مواجه هستیم.
وی افزود: در بحث خانواده چند کار ضروری است و مفاهیم اصلی مربوط به خانواده را در همه اسناد بایستی بگنجانیم؛ یکی از نقاط پیشرفت غربیها این است که آموزه ای به نام برابری زنان و مردان درست کرده است که هیچ کجا نمیبینید که کمترین بحثی ربطی به مسأله زنان داشته باشد و بحث برابری در آن نباشد.
علاسوند بیان کرد: یکی از مسائلی که در کشورمان انجام نمیدهیم، اثر بخشی سیاستها است؛ همان موقع که برنامهای چیده میشود، باید بگوییم که آیا اثراتش فقط مسأله بچه و تولید نسل یا فرهنگی و یا روانی است؟ که این اثرسنجیها نمیشود همچنین ادراکسنجی صورت نمیگیرد.
وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی کارهای زیادی در حوزه فقرزدایی و زنان شد، اما هیچ کسی نیامد بر روی ادراک مردم از تمام این اتفاقات کار کند؛ بنابراین با این که فقر زدایی زیادی صورت گرفت اما مردم بیشتر احساس فقر میکند چرا که کاری به ادراکشان نداشتیم که ادراک را با این سطح و پیشرفت هماهنگ کنیم، در حالی که بحث ادراک سنجی الگو دارد. عنصر پیشرفت جامعههای مدرن ناشی از ادراک سنجی است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: در خصوص زنان ادراک سنجی نمیکنیم و برایمان اهمیتی ندارد که چه فکری میکنند.
انتهای پیام